Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

28 stycznia 2019

8. Winietowanie

Spójrzmy na poniższe miniaturki, żeby ocenić, jak wygląda winietowanie testowanego obiektywu na plikach JPEG uzyskanych przy pomocy Olympusa O-MD E-M5 Mark II.

Olympus E-M5 II, JPEG, f/1.2 Olympus E-M5 II, JPEG, f/1.4
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie
Olympus E-M5 II, JPEG, f/2.0 Olympus E-M5 II, JPEG, f/2.8
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym winietowanie sięga 33% (−1.14 EV) i jak na ten kąt widzenia oraz światło, nie jest to wynik, który można krytykować. Tym bardziej, że na f/1.4 i na f/2.0 omawiana wada zmniejsza się do odpowiednio 28% (−0.93 EV) oraz 19% (−0.60 EV). Na przysłonach f/2.8 i f/4.0 problem znika praktycznie całkowicie, bo winietowanie wynosi tam odpowiednio 13% (−0.42 EV) oraz 8% (−0.26 EV).

----- R E K L A M A -----

Ponieważ optyka Olympusa 1.2/17 ma sporą dystorsję, jest ona korygowana przez oprogramowanie aparatu, a następnie, przy przejściu do JPEG-a, obraz jest przycinany. Ma to wpływ na winietowanie, więc warto zobaczyć jak wada ta wygląda na niemodyfikowanych plikach RAW. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

Olympus E-M5 II, RAW, f/1.2 Olympus E-M5 II, RAW, f/1.4
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie
Olympus E-M5 II, RAW, f/2.0 Olympus E-M5 II, RAW, f/2.8
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie


W tym przypadku winietowanie jest trochę większe, ale wciąż, biorąc pod uwagę zwiększony kąt widzenia, nie zasługuje na poważniejszą krytykę. Na f/1.2 spadek jasności w rogach kadru wynosi 37% (−1.32 EV), na f/1.4 zmniejsza się do 31% (−1.09 EV), a na f/2.0 do wartości 24% (−0.80 EV). Dalsze przymykanie przysłony powoduje, że winietowanie przestaje być zupełnie uciążliwe – na f/2.8 wynosi ono 21% (−0.67 EV), na f/4.0 sięga 16% (−0.49 EV), a na f/5.6 robi się praktycznie niezauważalne (10% i −0.32 EV).

Warto napisać, że opisywane tutaj wyniki, na tle konkurencji, prezentują się naprawdę dobrze. Przykładowo, mający podobny kąt widzenia Canon EF 35 mm f/2 IS USM pokazywał winietowanie na poziomie 66%, a u Fujinona XF 23 mm f/1.4 R wynosiło ono 50%.

Olympus OM-D E-M5 Mark II, JPEG, f/1.2
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie
Olympus OM-D E-M5 Mark II, RAW, f/1.2
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Winietowanie