Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - test obiektywu

31 marca 2023

7. Koma, astygmayzm i bokeh

Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN nie ma poważniejszych problemów z komą i wypada w tej kategorii zauważalnie lepiej niż poprzednik. W rogu pełnej klatki obraz diody jest zniekształcony bardzo delikatnie i efekt ten jest tylko minimalnie większy od tego, który widzieliśmy w konkurencyjnym modelu Sony. Jeśli mielibyśmy się do czegoś przyczepić, to w zasadzie tylko do faktu, że koma zaczyna się pojawiać dość szybko, bo lekkie deformacje obrazu diody widać już w rogu matrycy APS-C. Na szczęście dalszy wzrost tej wady wraz z oddalaniem się od centrum kadru jest wolny i, jak już napisaliśmy, w rogach pełnej klatki koma jest wciąż mocno trzymana na wodzy.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 4.1%. To wartość bardzo mała, a więc nie dająca żadnych powodów do zaniepokojenia. W tej kategorii nowy model wypadł minimalnie lepiej niż poprzednik i jednocześnie minimalnie gorzej niż Sony FE 50 mm f/1.4 GM.

----- R E K L A M A -----

Wygląd obrazów pozaogniskowych wydaje się być dość ładny. Rozkład światła w krążkach jest równomierny, a cebulowy bokeh, pomimo zastosowania elementów asferycznych, jest widoczny tylko nieznacznie, choć, jak się przyjrzymy uważnie, daje się on zarejestrować. Nowy model wypada tutaj gorzej niż poprzednik, ale należy pamiętać, że ma on więcej elementów asferycznych więc miał trochę trudniejsze zadanie.

Zauważalnym problemem jest za to winietowanie mechaniczne, które daje się we znaki nawet po przymknięciu przysłony o 2 EV. To duży regres w stosunku do modelu przeznaczonego do lustrzanek, w przypadku którego winietowanie mechaniczne znikało już na f/2.0. Dla odmiany nowa Sigma wydaje się tutaj wypadać troszkę lepiej od mniejszego rozmiarami modelu Sony.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh
Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - Koma, astygmayzm i bokeh