Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN - test obiektywu
8. Winietowanie
A7R III, APS-C, f/1.4 | A7R III, APS-C, f/2.0 |
Na maksymalnym otworze względnym winietowanie daje się zauważyć, bo sięga tam poziomu 30% (−1.05 EV). Na szczęście nie jest to wartość duża. Problemy kończą się jednak bardzo szybko, bo już na przysłonie f/2.0, gdzie omawiana wada spada do 16% (−0.50 EV). Co więcej, na f/2.8 zmniejsza się ona dodatkowo do zupełnie niezauważalnego poziomu 8% (−0.25 EV).
Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest znacznie więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.
A7R III, FF, f/1.4 | A7R III, FF, f/2.0 |
A7R III, FF, f/2.8 | A7R III, FF, f/4.0 |
Na maksymalnym otworze względnym uzyskany przez nas wynik jest bardzo duży i sięga 67% (−3.23 EV). Nowa Sigma zdecydowanie się tutaj nie popisała. Dla porównania lustrzankowy poprzednik pokazywał tutaj wynik sięgający 43%, a więc wyraźnie lepszy. Porażkę z poprzednikiem można jednak zrozumieć, bo korygowanie winietowania w przypadku konstrukcji bezlusterkowych jest znacznie trudniejsze. Nie rozumiemy zupełnie za to dlaczego Sigma przegrała tutaj pojedynek z wyraźnie mniejszym i lżejszym Sony FE 50 mm f/1.4 GM, który pokazywał minimalnie mniejszy poziom 63%. Biorąc pod uwagę jakie rozmiary ma Sigma A 50 mm f/1.4 DG DN oczekiwaliśmy wyników znacznie bliższych 50%. Niestety osiągi w tej kategorii okazały się dotkliwą wpadką.
Tym bardziej, że problem winietowania jest dotkliwy nawet po przymknięciu przysłony. Na f/2.0 uzyskany przez nas wynik to 50% (−2.02 EV), a na f/2.8 wciąż 45% (−1.75 EV). Najmniejszych problemów z dojrzeniem spadku jasności w rogach kadru nie będziemy mieli także dla przysłon f/4.0 i f/5.6, gdzie wynosi on odpowiednio 41% (−1.53 EV) oraz 36% (−1.29 EV). Nawet użycie przysłon f/8.0 i f/11.0 nie pozwoli nam na całkowite pozbycie się winietowania, bo sięga tam ono 33% (−1.16 EV) oraz 30% (−1.02 EV).
Osiągi w tej kategorii są naprawdę poważną wpadką. Duże rozmiary obiektywów z linii Art są zrozumiałe, gdy pomagają korygować większość wad optycznych. Gdy jednak dostajemy obiektyw duży i ciężki, który koryguje winietowanie dużo gorzej niż obiektywy od niego mniejsze i lżejsze, jest to podejście bardzo trudne do zrozumienia.
Sony A7R III, JPEG, f/1.4 |