Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 50 mm f/1.2 DG DN - test obiektywu

27 sierpnia 2024

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Sigma A 50 mm f/1.2 DG DN, w swojej skomplikowanej konstrukcji optycznej, nie zawiera żadnego elementu wykonanego ze szkła niskodyspersyjnego. To ciekawe, bo model A 50 mm f/1.4 DG DN miał jeden taki element, a lustrzankowa Sigma A 50 mm f/1.4 DG HSM aż trzy takie soczewki.

To wszystko powodowało, że byliśmy bardzo ciekawi jak nowy model poradzi sobie z korygowaniem aberracji chromatycznej. Poniższe zdjęcia pokazują, że nie mamy tutaj problemów z podłużnym wariantem tej wady, a to oznacza, że obecność szkła niskodyspersyjego nie jest konieczna w skutecznej walce z tym typem wady optycznej.

----- R E K L A M A -----

Sigma A 50 mm f/1.2 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna

W podobnym tonie możemy wypowiadać się o korygowaniu poprzecznej aberracji chromatycznej, której przebieg, w zależności od użytej przysłony, jest przedstawiony na poniższym wykresie.

Sigma A 50 mm f/1.2 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja ta narasta powoli od okolic 0.02% dla f/1.2 do wartości na poziomie 0.04% dla przysłon f/8-16. Warto jednak pamiętać, że osiągi w przedziale do 0.04% określamy mianem bardzo małych, a więc i w tej kategorii testowany obiektyw zasługuje na duże pochwały.

A7R IIIa, RAW, f/1.2 A7R IIIa, RAW, f/11.0
Sigma A 50 mm f/1.2 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 50 mm f/1.2 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału, nawet po dokładnej inspekcji, trudno dojrzeć efekt pływania ogniska. Pewne ślady niedokorygowania aberracji sferycznej widać jednak w krążkach światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W pierwszym przypadku mamy miękkie brzegi, a w drugim jaśniejszą obwódkę. Efekt nie jest jednak mocny.

Problemy z aberracją sferyczną są więc zaakcentowane, ale konstruktorom optyki bardziej chyba chodziło tutaj o zadbanie o wygląd nieostrości. Brak pływania ogniska i bardzo dobra jakość obrazu na przysłonie f/1.2 pozwalają sądzić, że aberracja sferyczna jest jednak trzymana w rozsądnych granicach.

A7R IIIa, f/1.2, przed A7R IIIa, f/1.2, za
Sigma A 50 mm f/1.2 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 50 mm f/1.2 DG DN - Aberracja chromatyczna i sferyczna