Sigma A 28-105 mm f/2.8 DG DN - test obiektywu
10. Autofokus i oddychanie
Autofokus
Według producenta, za niezwykle szybkie i precyzyjne ustawianie ostrości odpowiada autorski napęd HLA (High Response Linear Actuator). W efekcie, praca autofokusa w połączeniu z aparatami Sony A7R IIIa oraz Sony A7R V jest bezgłośna i naprawdę szybka. Nie zauważyliśmy przy tym istotnych różnic w głośności i szybkości pomiędzy tymi dwoma korpusami. Dla krótszych ogniskowych przebieg całego zakresu odległości i potwierdzenie ostrości zajmuje 0.2-0.3 sekundy, natomiast dla dłuższych wzrasta do okolic 0.4 sekundy. Wynik te śmiało można określić jako bardzo dobre.
Obiektyw nie miał tendencji do ustawiania ostrości przed lub za właściwym obiektem. W przypadku Sony A7R IIIa wszystkie nastawy wypadały idealnie tam gdzie należy, natomiast w przypadku Sony A7R V, dla maksymalnej ogniskowej, widać lekkie przesunięcie głębi ostrości w kierunku fotografującego, ale, na szczęście, owa głębia wciąż obejmuje właściwy obiekt.
A7R IIIa, 50 mm, f/2.8 |
A7R IIIa, 70 mm, f/2.8 |
A7R IIIa, 105 mm, f/2.8 |
A7R V, 50 mm, f/2.8 |
A7R V, 70 mm, f/2.8 |
A7R V, 105 mm, f/2.8 |
Oddychanie
Testy oddychania obiektywu, czyli zmiany zawartości filmowanego kadru przy przeostrzaniu, przeprowadzamy przeostrzając manualnie przy domkniętej przysłonie od minimalnej odległości ogniskowania do nieskończoności i sprawdzając, na ile zmieniło się wskutek tego procesu pole widzenia obiektywu.
Zmianę kadru w zakresie od 0 do 5% uważamy za małą. Między 5 a 10% mówimy o poziomie średnim. Zazwyczaj są to też maksymalne wartości, z jakimi są w stanie poradzić sobie algorytmy kompensacji oddychania obecne w niektórych korpusach. Między 10 a 15% będziemy mówić o poziomie dużym, a powyżej 15% o bardzo dużym.
Tak prezentuje się nagranie testowe dla omawianego instrumentu:
W oparciu o powyższe nagranie, porównując stopklatki przed i po przeostrzeniu, możemy oszacować, że oddychanie testowanego obiektywu wynosi około 1.5% na najkrótszej ogniskowej i jest całkowicie zerowe dla 105 mm. Jednym słowem – brawo. Dokładnie takich osiągów oczekiwalibyśmy od uniwersalnego zooma o stałej jasności, czyli obiektywu, który z dużym prawdopodobieństwem trafi także do arsenału wielu filmowców.