Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - test obiektywu

25 października 2024

5. Aberacja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W konstrukcji optycznej Nikkora Z 50 mm f/1.4 nie znajdziemy żadnej soczewki wykonanej ze szkła niskodyspersyjnego. Byliśmy więc bardzo ciekawi jak obiektyw ten poradził sobie z korygowaniem aberracji chromatycznej.

Jeśli chodzi o jej podłużny wariant, nie daje się on mocno we znaki. Na przysłonach f/1.4 i f/2.0 można jednak dojrzeć lekkie zabarwienie obrazów pozaogniskowych, które znika dopiero na f/2.8. Na szczęście nie jest to efekt duży.

----- R E K L A M A -----

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4  - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Sprawdźmy teraz jak wygląda sprawa korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4  - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Co ciekawe, wyniki obserwowane na brzegu matrycy APS-C/DX są tutaj wyższe niż na brzegu pełnej klatki. To po części tłumaczy fakt, dlaczego do przysłony f/2.8 włącznie wyniki rozdzielczości na brzegach obu detektorów były do siebie bardzo podobne. Na szczęście, na brzegu pełnej klatki omawiana aberracja nie wychodzi poza poziom mały, natomiast na brzegu matrycy APS-C/DX nie przebija wartości średnich, więc powodów do narzekań nie mamy tutaj prawie wcale.

Nikon Z7, 50 mm, RAW, f/1.4 Nikon Z7, 50 mm, RAW, f/16.0
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4  - Aberacja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4  - Aberacja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Owe powody do narzekań znajdą się jednak w przypadku korygowania aberracji sferycznej. Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale pokazują lekkie pływanie ogniska. Widać tam, że wraz z przymykaniem przysłony głębia ostrości przesunęła się w kierunku mniejszych odległości.

Ślady nie do końca skorygowanej aberracji sferycznej widać także w wyglądzie rozogniskowanych krążków światła umieszczonych przed i za ogniskiem. W pierwszym przypadku mamy miękkie brzegi, natomiast w drugim, bardzo wyraźną, jaśniejszą obwódkę. To klasyczny objaw występowania omawianej wady.

Nikon Z7, 50 mm, f/1.4, przed Nikon Z7, 50 mm, f/1.4, za
Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4  - Aberacja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4  - Aberacja chromatyczna i sferyczna

Aby przekonać się o tym, jak mocny jest ten efekt, zdecydowaliśmy się wykonać dokładniejszy test. Najpierw manualnie ustawiliśmy jak najlepszą ostrość na przysłonie f/1.4 i następnie przeprowadziliśmy pomiary na wyższych wartościach przysłony nie zmieniając położenia ogniska. Następnie powtórzyliśmy ten proces, ale tym razem ustawiając najlepszą ostrość na przysłonie f/5.6. Wyniki widać na poniższym wykresie.

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4  - Aberacja chromatyczna i sferyczna


Gdyby obiektyw był pozbawiony aberracji sferycznej, oba przebiegi, w granicach błędów pomiarowych, byłyby bardzo podobne do siebie. Tutaj takie nie są i to już ostatecznie potwierdza fakt, że Nikkor Z 50 mm f/1.4 słabo radzi sobie z korygowaniem aberracji sferycznej.