Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 28-70 mm f/2 GM - test obiektywu

17 grudnia 2024

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Z jednej strony mamy tutaj do czynienia z unikalnymi parametrami, z drugiej konstrukcja optyczna Sony FE 28-70 mm f/2 GM została wręcz naszpikowana elementami wykonanymi z różnych gatunków szkła o niskiej dyspersji. Byliśmy więc bardzo ciekawi jak testowany obiektyw poradził sobie z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej.

Poniższe zdjęcia pokazują wyraźnie, że poradził sobie naprawdę dobrze. W zasadzie tylko na maksymalnym otworze względnym, w dalekich nieostrościach, jesteśmy w stanie dojrzeć minimalne zabarwienia - za ogniskiem zielono-niebieskie, przed ogniskiem lekko czerwone. Nie są to jednak efekty, które mogą utrudniać fotografowanie w rzeczywistych warunkach.

----- R E K L A M A -----

Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Sprawdźmy teraz jak wygląda sprawa korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Wyniki jakie testowany obiektyw uzyskał w tej kategorii na brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki są przedstawione na poniższych wykresach.

Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Podobnie jak w przypadku rozdzielczości, ideałem znów okazuje się ogniskowa 50 mm, gdzie uzyskane rezultaty trzymają się okolic znikomego poziomu 0.02%. Na drugim miejscu jest maksymalna ogniskowa, gdzie aberracja rośnie wraz z przymykaniem przysłony i rozciąga się od wartości leżących na granicy poziomu bardzo małego i małego, by po mocniejszym przymknięciu przysłony zacząć podchodzić pod rezultaty średnie.

Najwięcej problemów mamy na najszerszym kącie widzenia. Co ciekawe, są one większe na brzegu matrycy APS-C niż na brzegu pełnej klatki. Wciąż jednak nie ma tutaj powodów do niepokoju, bo na brzegu pełnej klaki mówimy o wartościach leżących na granicy poziomu małego i średniego, a w przypadku detektora APS-C zaliczającymi się do średnich.

A7R IIIa, RAW, 28 mm, f/4.0 A7R IIIa, RAW, 70 mm, f/5.6
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia z niniejszego rozdziału, na obu przedstawionych tam ogniskowych, nie pokazują zauważalnego efektu pływania ogniska. Poważniejszych problemów z aberracją sferyczną nie widać też w wyglądzie rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. Nie pokazują one istotnych różnic między sobą, a to oznacza, że aberracja sferyczna jest trzymana na wodzy.

A7R IIIa, 50 mm, f/2.0, przed A7R IIIa, 50 mm, f/2.0, za
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna
A7R IIIa, 70 mm, f/2.0, przed A7R IIIa, 70 mm, f/2.0, za
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 28-70 mm f/2 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna