Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 16 mm f/1.8 G - test obiektywu

26 lutego 2025

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość (w sensie funkcji MTF50) obiektywów na mocowaniu Sony FE testujemy w oparciu o pliki RAW z 42.4 Mpix matrycy aparatu Sony A7R II, Sony A7R III lub Sony A7R IIIa. W przypadku tego detektora za poziom przyzwoitości uznajemy wyniki na poziomie 39–41 lpmm, a najlepsze obiektywy stałoogniskowe notują rezultaty sięgające poziomu około 80 lpmm, natomiast rekordziści potrafią przekraczać wartość 85 lpmm lub docierać do nawet 90 lpmm. Jak dotychczas, najlepsze rezultaty odnotowały obiektywy: Sony FE 85 mm f/1.4 GM II (85.8 lpmm), Meike 85 mm f/1.4 FF STM (90.2 lpmm) oraz Sony FE 50 mm f/1.4 GM (90.9 lpmm).

Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi obiektywu Sony FE 16 mm f/1.8 G. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru, na brzegu matrycy APS-C oraz na brzegu pełnej klatki są zaprezentowane na poniższym wykresie.

Sony FE 16 mm f/1.8 G - Rozdzielczość obrazu


Jak na tak niewielki obiektyw, który jednocześnie oferuje tak dobre światło w połączeniu z ultra szerokim kątem widzenia, rezultaty osiągane w centrum pola widzenia są świetne. Już na maksymalnym otworze względnym mamy do czynienia z bardzo dobrym poziomem prawie 60 lpmm, a przymknięcie przysłony powoduje, że jeszcze się on polepsza. Maksimum osiągów, ze budzącymi uznanie rezultatami 76-77 lpmm, widać na przysłonach f/2.8 i f/4.0.

----- R E K L A M A -----

Warto porównać te wyniki z osiągami modeli 1.8/14 GM oraz 1.8/20 G. Umożliwi to poniższy wykres.

Sony FE 16 mm f/1.8 G - Rozdzielczość obrazu


Widać tutaj, że 16tka idzie łeb w łeb z większą i droższą 14tką. Na maksymalnym otworze względnym, starszy model jest ciut lepszy, ale po przymknięciu przysłony to właśnie 16tka wysuwa się na lekkie prowadzenie. Różnice są jednak na tyle małe, że w praktyce oba obiektywy zachowują się prawie dokładnie tak samo i na rzeczywistych zdjęciach trudno będzie je odróżnić od siebie. Klasą samą w sobie jest za to 20tka, która wypada wyraźnie lepiej od obu modeli oferujących większe kąty widzenia.

Wróćmy jednak do testowanego Sony FE 16 mm f/1.8 G i zajmijmy się omówieniem jego osiągów na brzegu matrycy APS-C. Tutaj też możemy być zadowoleni, bo już na maksymalnym otworze względnym osiągana jest dobra wartość 50 lpmm, a przymknięcie przysłony pozwala sprowadzić MTFy do wyników zbliżających się do bardzo dobrego poziomu 60 lpmm.

Jeśli ktoś oczekiwał, że ograniczanie rozmiarów i wagi obiektywu o tak trudnych do zaprojektowania parametrach jakimi są 1.8/16, musi się gdzieś zemścić, to chyba doczekał się tego na wymagającym brzegu pełnej klatki. Tutaj, maksymalny otwór względny daje nam wynik znajdujący się ciut poniżej poziomu przyzwoitości, ale, na szczęście, z rozsądnej jakości obrazem możemy cieszyć się już od okolic przysłony f/2.0-2.2. Szczerze powiedziawszy to i tak mały kompromis, bo oczekiwałem tutaj gorszych osiągów. Ważne jest przy tym to, że dla przysłon od f2.8 do f/8.0 możemy cieszyć się tutaj dobrą, a momentami nawet bardzo dobrą jakością obrazu i to dosłownie w całym kadrze pełnej klatki.

Podsumowując, jestem bardzo mile zaskoczony, że tak umiarkowana wagowo, rozmiarowo oraz cenowo konstrukcja bardzo dobrze poradziła sobie w naszym teście rozdzielczości. Jeden, drobny kompromis zanotowany na maksymalnym otworze względnym, na samym brzegu pełnoklatkowego detektora, w żadnym wypadku nie zmienia wysokiej oceny, jaką możemy tutaj wystawić. Brawo Sony!

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

A7R IIIa, JPEG, 16 mm, f/1.8
Sony FE 16 mm f/1.8 G - Rozdzielczość obrazu
A7R IIIa, JPEG, 35 mm, f/4.0
Sony FE 16 mm f/1.8 G - Rozdzielczość obrazu