Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 16 mm f/1.8 G - test obiektywu

26 lutego 2025

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki uzyskane dla nieskorygowanych na winietowanie plików JPEG znajdują się poniżej.

A7R IIIa, APS-C, f/1.8 A7R IIIa, APS-C, f/2.0
Sony FE 16 mm f/1.8 G - Winietowanie Sony FE 16 mm f/1.8 G - Winietowanie


W przypadku tego typu detektora, nie ma poważniejszych powodów do narzekań. Na maksymalnym otworze względnym winietowanie jest umiarkowane i wynosi 29% (−0.98 EV). Na f/2.0 spada ono do 22% (−0.71 EV), by na f/2.8 zmniejszyć się do praktycznie niezauważalnego poziomu 13% (−0.41 EV).

----- R E K L A M A -----

Zobaczmy teraz jak spadek jasności w rogach kadru wygląda w przypadku zastosowania detektora pełnoklatkowego. Odpowiednie miniaturki zaprezentowane są poniżej. Tutaj też użyto nieskorygowanych na winietowanie, ale skorygowanych na dystorsję plików JPEG.

A7R IIIa, FF, f/1.8 A7R IIIa, FF, f/2.0
Sony FE 16 mm f/1.8 G - Winietowanie Sony FE 16 mm f/1.8 G - Winietowanie
A7R IIIa, FF, f/2.8 A7R IIIa, FF, f/4.0
Sony FE 16 mm f/1.8 G - Winietowanie Sony FE 16 mm f/1.8 G - Winietowanie


Przyznam się szczerze, że małe rozmiary testowanego obiektywu i jego wymagające parametry, nie napawały mnie tutaj optymizmem i oczekiwałem wyników przekraczających poziom 3 EV. W tym świetle, rezultat wynoszący 60%, czyli -2.63 EV, nie wygląda najgorzej, co nie zmienia faktu, że winietowanie jest bardzo duże. Małe rozmiary obiektywu dają o sobie jednak znać, bo omawiana wada niezbyt wydajnie poddaje się operacji przymykania przysłony. Na f/2.0 mamy poziom 55% (-2.31 EV), na f/2.8 wciąż widoczną wartość 45% (-1.72 EV), natomiast na f/4.0 niewiele mniejszy wynik 41% (-1.54 EV). Co gorsze, dalsze przymykanie przysłony nie daje już mierzalnych efektów w walce z winietowaniem.

W rozdziale poświęconym dystorsji i polu widzenia, mówiliśmy że operując na nieskorygowanych RAW-ach jesteśmy w stanie uzyskać pole widzenia dochodzące do prawie 113 stopni. Pojawia się jednak tutaj pytanie o użyteczność tego pola, bo przecież w tym przypadku rogi kadru mogą być już bardzo ciemne. Na szczęście, wcale tak nie jest i winietowanie w rogach tego ogromnego pola jest niewiele większe niż na skorygowanych JPEG-ach. W przypadku przysłony f/1.8 spadek jasności w rogach pliku RAW wyniósł bowiem 61% (-2.70 EV), a na f/2.0 zmniejszył się do 57% (-2.46 EV).

Sony A7R IIIa, JPEG, f/1.8
Sony FE 16 mm f/1.8 G - Winietowanie