Sony FE 16 mm f/1.8 G - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
Obraz diody powiększa się minimalnie w rogach matrycy APS-C, przez co kolor diody jest już prawidłowy, ale nadal nie widzimy tam istotnych zniekształceń komatycznych.
Sytuacja zmienia się lekko w rogu pełnej klatki. Tutaj, tak naprawdę, widzimy nie tylko komę (która robi z diody przecinek), ale wady wyższego rzędu, które przyczyniają się do powstawania charakterystycznych skrzydeł. Owe skrzydła zmniejszają się wyraźnie po przymknięciu przysłony o 1 EV, natomiast wydłużenie związane z komą wciąż pozostaje widoczne. Nie są to jednak efekty duże, w efekcie poziom tej wady możemy ocenić jako leżący na granicy wartości małych i średnich.
Centrum, f/1.8 | Róg APS-C, f/1.8 | Róg FF, f/1.8 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, f/2.5 | Róg APS-C, f/2.5 | Róg FF, f/2.5 |
![]() |
![]() |
![]() |
Żeby obraz zachowania w tej kategorii był pełny, zdecydowaliśmy się jeszcze zaprezentować wycinki zdjęć nieba pobrane z lewego-górnego rogu pełnej klatki. Tym razem jednak pokazujemy ujęcia dla przysłon f/1.8, f/2.5 i f/3.5. W tym przypadku koma wygląda bardzo podobnie jak podczas testu z użyciem diody. Doskonale widać tutaj fakt, że dopiero przymknięcie przysłony do f/3.5 likwiduje wspominane przed chwilą skrzydła całkowicie, ale nawet wtedy gwiazda wciąż przybiera kształt małej kreski.
Róg FF, f/1.8 | Róg FF, f/2.5 | Róg FF, f/3.5 |
![]() |
![]() |
![]() |
Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tylko 2.0%. Jest to wartość znikoma i co ważne, wada ta jest na małym poziomie nawet na maksymalnym otworze względnym. Znów optycy Sony wykonali więc tutaj dobrą robotę.
Jak na obiektyw ultraszerokokątny, rozogniskowane krążki światła nie wyglądają bardzo źle, ale do zachwytów wciąż jest tutaj bardzo daleko. Rozkład światła jest w nich dość równy, ale gdy się przyjrzymy uważniej, można dojrzeć tam lekką strukturę cebulowego bokeh wynikającą z zastosowania elementów asferycznych. Na szczęście, nie możemy narzekać na duży wpływ winietowania mechanicznego.
Centrum, f/1.8 | Róg APS-C, f/1.8 | Róg FF, f/1.8 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, f/2.5 | Róg APS-C, f/2.5 | Róg FF, f/2.5 |
![]() |
![]() |
![]() |
Centrum, f/3.5 | Róg APS-C, f/3.5 | Róg FF, f/3.5 |
![]() |
![]() |
![]() |