Sony Alpha DSLR-A200 - test aparatu
1. Wstęp
Początek 2006 roku był dość zaskakującym momentem dla użytkowników systemu
Konica-Minolta. Pojawiły się wtedy oficjalne informacje o wycofaniu się
tej firmy z rynku fotograficznego. Iskierka nadziei dla posiadaczy
lustrzanek tej firmy zapaliła się wraz z informacją o przejęciu tego
sytemu przez firmę Sony. Ten elektroniczny potentat zapowiedział
stworzenie nowego, choć w pełni kompatybilnego z aparatami Konica,
systemu oznaczonego grecką litera alfa. Obietnicy dotrzymał i już na
początku czerwca 2006 roku światu okazała się pierwsza amatorska
lustrzanka systemu Alpha - A100. Jakość całego systemu miały podnosić
obiektywy firmowane przez logo Carl Zeiss. Na rynku lustrzanek
cyfrowych robiło się coraz ciekawiej.
Jednak z upływem czasu zamiast intensywnego ataku Sony na konkurencję w postaci kolejnych modeli aparatów i obiektywów, świat fotografii karmiony był obietnicami, planami i niedziałającymi prototypami. Wierna grupa spadkobierców firmy Konica-Minolta broniła jednak zaciekle dobrego imienia swojego systemu. W końcu na początku września ubiegłego roku pojawiły się oficjalne informacje o nowej lustrzance firmy Sony. Nowy model otrzymał oznaczenie A700. Oznaczało to jedno: system Alpha zaczął się rozpędzać. Po premierze półprofesjonalnej lustrzanki A700, która mile zaskoczyła 12-megapikselową matrycą CMOS, szybkością i solidnym korpusem, na początku stycznia 2008 roku pojawiła się kolejna nowość. Tym razem był to model A200, zastępujący, a według niektórych zajmujący miejsce nieco niżej wysłużonego A100 ( ''Sony Alfa 200 - nowy aparat na Nowy Rok''). W szybkim tempie, po trzech tygodniach od premiery A200, pojawiły się jednak kolejne dwa modele - A300 i A350 (''Sony Alpha A300 i A350 - ofensywa lustrzanek Sony''). W tych dwóch bliźniaczych modelach, różniących się w zasadzie jedynie matrycami i prędkościami trybu seryjnego, pojawił się w końcu system podglądu obrazu na żywo.
System Alpha na dzień dzisiejszy składa się już z pięciu lustrzanek zasilających rynek amatorski i półprofesjonalny. Ciągle wyczekiwany jest pełnoklatkowy model A900 przeznaczony dla profesjonalistów i najprawdopodobniej zobaczymy go jeszcze w tym roku.
Dziś skupiamy się na modelu A200. Euforia z matrycami CMOS w lustrzankach amatorskich nieco spadła, bo prawie wszystkie tegoroczne nowości w klasie sprzętu "entry level" (wyjątek to Canon 450D) posiadają matryce CCD. A200 odziedziczyła 10.2-megapikselowy detektor po swoim poprzedniku, modelu A100. Zmianie uległ nieco wygląd. Ulepszono autofokus, zwiększono czułość matrycy do 3200 ISO, pojawił się większy, 2.7-calowy wyświetlacz. Jak bardzo zmiany te wpłynęły na jakość linii produkcyjnej zapoczątkowanej przez A100? Odpowiedzią na to pytanie, jest niniejszy test. Zapraszamy do lektury!
Aparat wypożyczyła do testów firma
Sony Polska
Porównanie danych technicznych Sony A200 z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.
Producent | Sony |
---|---|
Model | Alpha DSLR-A200 |
Data premiery | 2008-01-07 |
Liczba pikseli | 10 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 3872x2592 (RAW, JPEG)
• 2896x1936 (JPEG) • 1920x1280 (JPEG) • 3872x2176 (16:9, JPEG) • 2896x1632 (16:9, JPEG) • 1920x1088 (16:9, JPEG) |
Matryca | 23.6 x 15.8 mm (APS-C), CCD, 3:2, całkowita liczba pikseli: 10.8 Mpix, mechanizm samooczyszczania matrycy |
Procesor obrazu | Bionz |
Format zapisu | JPEG (EXIF 2.21, DPOF, DCF), RAW (12 bit, pliki .ARW), RAW+JPEG • Rodzaje JPEG: Fine/Standard |
Zakres ISO | Auto, 100-3200 ISO w skoku co 1 EV |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie, 30s - 1/4000s w krokach co 1/3 EV, Bulb |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony Alpha (Minolta A), powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | Nie |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL, czujniki liniowe CCD,
9-punktowy AF (centralny czujnik krzyżowy) • Obszary AF: Wielopolowy (wybór automatyczny z 9 punktów AF), Punktowy (centralny), Lokalny (ręczny wybór z 9 punktów AF). • Tryby AF: Pojedynczy, Automatyczny, Ciągły, MF • Zakres detekcji od 0 do 18 EV (ISO 100) • Asysta AF: wbudowana lampa błyskowa • Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka (on/off) |
Pomiar światła | TTL, 40-segmentowa fotodioda krzemowa w układzie plastra miodu.
Zakres: 1 EV do 20 EV (3 EV do 20 EV przy pomiarze punktowym) (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4) Tryby pomiaru: • matrycowy 40-segmentowy, • punktowy, • centralnie ważony |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500– 9900 K) • Korekcja i bracketing balansu bieli |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 2.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 2/3 EV |
Programy | Auto, Program AE (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przystłony (A), Manualny (M),
• Programy tematyczne: Portret, Makro, Sport/akcja, Krajobraz, Zachód słońca, Zdjęcia nocne/ nocny portret |
Zdjęcia seryjne | Szybkość 3 kl./s, maksymalnie 6 zdjęć w formacie RAW lub 3 w formacie RAW+JPEG lub JPEG bez ograniczeń |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, ADI/TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/160s, (z włączoną stabilizacją 1/125s), • Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 10s |
Karta pamięci | CompactFlash Typu I/II, zgodność z Microdrive,
Memory Stick Duo oraz Memory Stick PRO Duo (poprzez adapter do gniazda CF) |
LCD | stały, 2.7 calowy, kolorowy TFT LCD, 230 400 pikseli,
regulowana jasność |
Wizjer | Lustrzany, powiększenie: x0.83, pokrycie: ok. 95%, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.0, punkt oczny: 17.6 mm, matówka Spherical Acute Matte |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed/wyjście wideo (NTSC/PAL), wejście zasilania DC, wejście zdalnego sterowania
• opcjonalnie zdalne sterowanie wężykiem RM-S1AM lub RM-L1AM • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-FM500H (pojemność 1650 mAh)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy AC-VQ900AM • opcjonalnie uchwyt pionowy/pojemnik na baterie (grip) VG-B30AM |
Akcesoria | Akumulator NP-FM500H, ładowarka BC-VM10, pasek, kabel USB, kabel wideo, sterowniki, instrukcja, zaślepka wizjera, zaślepka otworu obiektywu, oprogramowanie |
Waga | 532g (bez akumulatora)
610g (z akumulatorem) |
Wymiary | 130.8 x 98.5 x 71.3 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu. Skuteczność stabilizacji wg producenta: 2,5-3,5 EV |
Oceny użytkowników |