Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8 - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna
Nikon D200
W tej kategorii dochodzimy do poważnej pięty achillesowej testowanego obiektywu. Tokina 16-50 mm ma największą aberrację ze wszystkich testowanych przez nas obiektywów o podobnym zakresie ogniskowych. Dla ogniskowej 16 mm poziom tej wady jest wręcz monstrualny...
Poniższe wycinki pokazują jak sytuacja wyglądała na naszych tablicach
testowych. W przypadku najtrudniejszej kombinacji maksymalnie otwartej przysłony
i ogniskowej 16 mm, komentarz jest chyba zbędny. Ogromny poziom tej wady,
jak i słaba jakość obrazu na brzegu kadru, są oczywiste. Zastosowanie
dłuższych ogniskowych i przymykanie obiektywu, pozwala, na szczęście,
sprowadzić aberrację chromatyczną do poziomu średniego.
Aby pokazać, że problem nie występuje tylko na naszych tablicach, ale można go także spotkać na zwykłych zdjęciach, poniżej znajduje się mały przykład "z życia wzięty".
Dodatkowo, polecam także zerknięcie na przykładowe zdjęcie nr 2. Tam, ogrom aberracji chromatycznej jest pokazany w najtrudniejszych dla niej warunkach, fotografowania ciemnych obiektów na jasnym tle.
Canon 20D
W przypadku przejścia od Nikona do Canona, choćby ze względu na mniejszą matrycę, można spodziewać się polepszenia sytuacji z poziomem aberracji chromatycznej. Uzyskany przez nas wykres pokazuje, że polepszenie jest ale naprawdę minimalne. W żadnym wypadku nie zmienia to naszych wniosków, że aberracja w tym obiektywie jest po prostu ogromna.