Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8 - test obiektywu
8. Winietowanie
Nikon D200
Tu dochodzimy do kolejnego poważnego problemu Tokiny. Kombinacja szerokiego kąta widzenia, rozsądnego zakresu ogniskowych i dobrego światła, przy zachowaniu średnich gabarytów i małego winietowania jest zawsze bardzo trudna do osiągnięcia. Tokina nie wywiązała się z tego zadania w stopniu, który można uznać za choć poprawny.
Dla ogniskowej 16 mm i przysłony f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wyniósł aż 49% (-1.94 EV). Zastosowanie przysłony f/4.0, powoduje spadek winietowania do wciąż
wyraźnie widocznego poziomu 31%. Dalsze przymykanie obiektywu pomaga, ale w stopniu niezadowalającym. Dla f/5.6 winietowanie wynosi bowiem 23%, dla f/8 wciąż 17% i spada do w miarę akceptowalnego poziomu 14% dopiero dla f/11.
W środku zakresu ogniskowych, na szczęście, jest wyraźnie lepiej. Winietowanie wynoszące 26% (-0.88 wartości przysłony) jest uciążliwe tylko dla maksymalnego otworu względnego. Dla f/4.0 spada ono do 13%, a dla f/5.6 marginalizuje się zupełnie wynosząc 9%.
Przy ogniskowej 50 mm problem też jest widoczny, bo dla przysłony f/2.8 wynosi 28% (-0.95 EV). Na szczęście, przy f/4.0 wynosi 14%, a dla f/5.6 już tylko 8%.
Canon 20D
Mniejszy rozmiar matrycy Canona powinien mieć największy wpływ na wyniki w kategorii winietowania. I rzeczywiście ma. Przy najtrudniejszej kombinacji 16 mm i f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 35% (-1.26 EV), co jest wartością dużą, ale nie stawiającą Tokiny źle w świetle konkurentów, gdzie tylko Sigma 18-50 f/2.8 Macro sprawia się lepiej. Przymknięcie przysłony do f/4.0 powoduje zmniejszenie winietowania do 22%, a do f/5.6 do 14%. Dopiero przy wartości f/8.0 winietowanie robi się niezauważalne.
W środku zakresu ogniskowych sytuacja jest znacznie lepsza. Przy
maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi
17% (-0.55 EV) i robi się niezauważalny już dla f/4.0 gdzie spada
do 10%.
Lekkie pogorszenie osiągów obserwujemy dla ogniskowej 50 mm, gdzie dla f/2.8 winietowanie wynosi 26% (-0.88 EV) i spada do 12% dla f/4.0, by dla f/5.6 być już na poziomie zupełnie znikomym (5%).
Poniższa tabela pokazuje porównanie osiągów Tokiny z innymi obiektywami testowanymi w większości na matrycy Canona 20D. Widać z niej, że pomimo najszerszego kąta obecnego przy ogniskowej 16 mm, Tokina poczyna sobie tutaj naprawdę sprawnie.
|
Canon 17-55 IS |
Nikkor 18-70 |
Sigma 18-50 Macro |
Tamron 17-50 |
Tokina 16-50 |
Początek |
40%
|
50%
|
23% |
38% |
35%
|
Środek |
32% |
23% |
18% |
28% |
17% |
Koniec |
34% |
40% |
25% |
33% |
26% |