Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8 - test obiektywu

20 czerwca 2007

8. Winietowanie


Nikon D200

Tu dochodzimy do kolejnego poważnego problemu Tokiny. Kombinacja szerokiego kąta widzenia, rozsądnego zakresu ogniskowych i dobrego światła, przy zachowaniu średnich gabarytów i małego winietowania jest zawsze bardzo trudna do osiągnięcia. Tokina nie wywiązała się z tego zadania w stopniu, który można uznać za choć poprawny.

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Winietowanie

----- R E K L A M A -----


Dla ogniskowej 16 mm i przysłony f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wyniósł aż 49% (-1.94 EV). Zastosowanie przysłony f/4.0, powoduje spadek winietowania do wciąż wyraźnie widocznego poziomu 31%. Dalsze przymykanie obiektywu pomaga, ale w stopniu niezadowalającym. Dla f/5.6 winietowanie wynosi bowiem 23%, dla f/8 wciąż 17% i spada do w miarę akceptowalnego poziomu 14% dopiero dla f/11.

W środku zakresu ogniskowych, na szczęście, jest wyraźnie lepiej. Winietowanie wynoszące 26% (-0.88 wartości przysłony) jest uciążliwe tylko dla maksymalnego otworu względnego. Dla f/4.0 spada ono do 13%, a dla f/5.6 marginalizuje się zupełnie wynosząc 9%.

Przy ogniskowej 50 mm problem też jest widoczny, bo dla przysłony f/2.8 wynosi 28% (-0.95 EV). Na szczęście, przy f/4.0 wynosi 14%, a dla f/5.6 już tylko 8%.

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Winietowanie

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Winietowanie


Canon 20D

Mniejszy rozmiar matrycy Canona powinien mieć największy wpływ na wyniki w kategorii winietowania. I rzeczywiście ma. Przy najtrudniejszej kombinacji 16 mm i f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 35% (-1.26 EV), co jest wartością dużą, ale nie stawiającą Tokiny źle w świetle konkurentów, gdzie tylko Sigma 18-50 f/2.8 Macro sprawia się lepiej. Przymknięcie przysłony do f/4.0 powoduje zmniejszenie winietowania do 22%, a do f/5.6 do 14%. Dopiero przy wartości f/8.0 winietowanie robi się niezauważalne.

Tokina AT-X 165 PRO DX AF 16-50 mm f/2.8  - Winietowanie


W środku zakresu ogniskowych sytuacja jest znacznie lepsza. Przy maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru wynosi 17% (-0.55 EV) i robi się niezauważalny już dla f/4.0 gdzie spada do 10%.

Lekkie pogorszenie osiągów obserwujemy dla ogniskowej 50 mm, gdzie dla f/2.8 winietowanie wynosi 26% (-0.88 EV) i spada do 12% dla f/4.0, by dla f/5.6 być już na poziomie zupełnie znikomym (5%).

Poniższa tabela pokazuje porównanie osiągów Tokiny z innymi obiektywami testowanymi w większości na matrycy Canona 20D. Widać z niej, że pomimo najszerszego kąta obecnego przy ogniskowej 16 mm, Tokina poczyna sobie tutaj naprawdę sprawnie.



Canon
17-55 IS
Nikkor
18-70
Sigma
18-50 Macro
Tamron
17-50
Tokina
16-50
Początek
40%
50%
23%
38%
35%
Środek
32%
23%
18%
28%
17%
Koniec
34%
40%
25%
33%
26%