Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma 24-70 mm f/2.8 EX DG HSM - test obiektywu

29 maja 2009

5. Aberracja chromatyczna

Jeśli chodzi o korygowanie aberracji chromatycznej na brzegu małej matrycy, wzorem godnym naśladowania był tutaj Zeiss. W jego przypadku na najkrótszej ogniskowej aberracja była na małym poziomie 0.06%, a dla większych ogniskowych spadała do zupełnie niezauważalnej wartości około 0.03%. Niewiele gorzej wypadał Canon 24-70 mm, bo u niego poziom tej wady wahał się od 0.04 do 0.07%. Słabiej od konkurentów prezentował się Nikkor, dla którego aberracja sięgała średnich wartości dla krótszych ogniskowych i była mała dla ogniskowej 70 mm.

Sigma 24-70 mm f/2.8 EX DG HSM - Aberracja chromatyczna


Sigma 24-70 mm, co widać na powyższym wykresie, wypada tutaj podobnie do Nikkora. Najmniej problemów z aberracją chromatyczną będziemy mieli dla środka zakresu, gdzie jest ona mała lub zupełnie niezauważalna. Nawet jednak maksymalny poziom tej wady, notowany dla maksymalnego otworu przy krańcowych ogniskowych i sięgający okolic 0.08-0.09% nie jest jakimś poważnym powodem do narzekań. Wielkość ta jest bowiem na granicy poziomu małego i średniego, więc da nam się we znaki niezbyt mocno.

----- R E K L A M A -----

Sigma 24-70 mm f/2.8 EX DG HSM - Aberracja chromatyczna


Gdy przejdziemy do brzegu pełnej klatki aberracja stanie się wyraźniejsza. Tutaj już nie będzie żadnych problemów z jej dojrzeniem, bo momentami zbliża się do wartości 0.14%, którą uznajemy za granicę poziomu średniego i dużego. Warto jednak pamiętać, że na pełnej klatce Sigma jest bardzo uniwersalnym i światłosilnym zoomem. Połączenie dużego kąta widzenia, dobrego światła i dobrego korygowania aberracji chromatycznej nigdy nie było zadaniem łatwym.

Brzeg kadru FX
D3x, 24 mm, f/2.8
D3x, 45 mm, f/22.0
Sigma 24-70 mm f/2.8 EX DG HSM - Aberracja chromatyczna Sigma 24-70 mm f/2.8 EX DG HSM - Aberracja chromatyczna