Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 14 mm f/2.8L USM II - test obiektywu

15 listopada 2011

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Koma jest bardzo dobrze korygowana, gdy używamy matrycy APS-C. Gdy przechodzimy do pełnej klatki, zaczynają się schody. Koma nie jest może tam ogromna, ale na pewno bardzo wyraźna i ma swój znaczący przyczynek do zmniejszenia rozdzielczości na brzegu kadru.

Canon EF 14 mm f/2.8L USM II - Koma, astygmatyzm i bokeh


Jak już zdążyliśmy wspomnieć, problemem jest także astygmatyzm. W tym przypadku trudno jednoznacznie oddzielić go od poprzecznej aberracji chromatycznej, ale jego wpływ jest na pewno znaczący. Średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50 wynosi tutaj 17%, co jest wartością sporą. Szkoda, że tak drogi obiektyw musi się borykać z takimi problemami.

----- R E K L A M A -----

Poniższe zdjęcia pokazują rozogniskowany obraz diody, która została uwieczniona dla różnych wartości przysłony i w różnych miejscach kadru.

Canon EF 14 mm f/2.8L USM II - Koma, astygmatyzm i bokeh