Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - test obiektywu

2 września 2015

10. Autofokus

Pracę mechanizmu ustawiającego ostrość trudno nazwać cichą i co ciekawe, jej głośność zależy od kierunku obrotu. Gdy przechodzimy od minimalnej odległości do nieskończoności z obiektywu dochodzi ciche bzyczenie, ruch w drugą stronę powoduje, że tony się obniżają i bardziej możemy to nazwać warczeniem.

Tempo pracy autofokusa możemy określić jako średnie. Przebieg całego zakresu i potwierdzenie ostrości zajmuje około 0.7–0.8 sekundy.

Celność autofokusa to niestety duża bolączka Tokiny 11–20 mm. Pierwszy egzemplarz, który przyszedł do naszej redakcji był na mocowaniu Nikona i pokazywał taki back-focus, że nie starczało skali, żeby go skorygować. Zamówiliśmy więc dla odmiany sztukę na mocowaniu Canona. Tutaj było lepiej, ale też daleko od stanu, jakiego byśmy oczekiwali. Duży back-fokus pojawiał się prawie zawsze i mocno zależał zarówno od ogniskowej, jak i odległości od obiektu. Przykładowo, fotografując największą tablicę testową na ogniskowej 11 mm musieliśmy używać korekty o wartości −5, dla 16 mm wzrastała ona do −10, a na 20 mm do −14. Dla odmiany, gdy na 20 mm fotografowaliśmy tablicę autofokusa, znajdując się bardzo blisko celu, korekta musiała wynosić −20.

----- R E K L A M A -----

Wszystko to powoduje, że w terenie obiektyw jest nieprzewidywalny. Nie sposób spamiętać wszystkich kombinacji ogniskowych, odległości i korekt, przez co autofokus sprawia wrażenie mocno chaotycznego.

Warto jeszcze sprawdzić, czy autofokus zachowuje się powtarzalnie w sytuacji, gdy ustawimy już właściwą korektę dla danej ogniskowej i odległości. W tym celu wykonaliśmy 50 zdjęć naszej tablicy do testowania rozdzielczości na ogniskowej 20 mm i otworze f/2.8. Ostrość była za każdym razem ustawiana od nowa. Uzyskane wyniki MTF50 zawierały się w przedziale od 1405 do 1532 LWPH z medianą dla wartości 1490 LWPH. Ponieważ najgorszy wynik różni się od najlepszego o mniej niż 10%, można uznać, że autofokus w takim ustawieniu sprawuje się już dobrze.

50D, 20 mm, f/2.8
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Autofokus