Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
50D, 11 mm, f/2.8, centrum | 50D, 11 mm, f/2.8, róg |
50D, 16 mm, f/2.8, centrum | 50D, 16 mm, f/2.8, róg |
50D, 20 mm, f/2.8, centrum | 50D, 20 mm, f/2.8, róg |
Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tutaj 4.5%, co uznajemy za wartość niewielką. Warto wspomnieć, że był on największy dla ogniskowej 11 mm, a najmniejszy dla 20 mm, ale różnice nie były duże.
Jeśli chodzi o wygląd pozaogniskowych obrazów, to trudno tutaj o zachwyty. W swoim centrum krążki światła są wyraźnie ciemniejsze (ma to związek ze wspominaną aberracją sferyczną), a w rogach kadru są zniekształcone i obdarzone wyraźnie jaśniejszymi krawędziami. Warto jednak nadmienić, że ich kształt jest owalny ale nie pościnany, co oznacza że winietowanie pochodzi głównie od optyki, a nie od przeszkód mechanicznych.
Nie mamy tutaj więc mocnych powodów do narzekań, tym bardziej że w tego typu instrumentach uzyskanie wyraźnie zaakcentowanych i dużych obszarów nieostrości jest trudne.
50D, 20 mm, f/2.8, centrum | 50D, 20 mm, f/2.8, róg |
50D, 20 mm, f/4.0, centrum | 50D, 20 mm, f/4.0, róg |
50D, 20 mm, f/5.6, centrum | 50D, 20 mm, f/5.6, róg |