Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - test obiektywu

2 września 2015

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Poniższe miniaturki wyraźnie pokazują, że testowany obiektyw nie ma zauważalnych problemów z korygowaniem komy. Wada ta nie jest, co prawda, korygowana idealnie, bo obrazy diody w rogach są lekko zniekształcone, ale nie jest to powód do jakichkolwiek narzekań.

50D, 11 mm, f/2.8, centrum 50D, 11 mm, f/2.8, róg
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
50D, 16 mm, f/2.8, centrum 50D, 16 mm, f/2.8, róg
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
50D, 20 mm, f/2.8, centrum 50D, 20 mm, f/2.8, róg
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tutaj 4.5%, co uznajemy za wartość niewielką. Warto wspomnieć, że był on największy dla ogniskowej 11 mm, a najmniejszy dla 20 mm, ale różnice nie były duże.

----- R E K L A M A -----

Jeśli chodzi o wygląd pozaogniskowych obrazów, to trudno tutaj o zachwyty. W swoim centrum krążki światła są wyraźnie ciemniejsze (ma to związek ze wspominaną aberracją sferyczną), a w rogach kadru są zniekształcone i obdarzone wyraźnie jaśniejszymi krawędziami. Warto jednak nadmienić, że ich kształt jest owalny ale nie pościnany, co oznacza że winietowanie pochodzi głównie od optyki, a nie od przeszkód mechanicznych.

Nie mamy tutaj więc mocnych powodów do narzekań, tym bardziej że w tego typu instrumentach uzyskanie wyraźnie zaakcentowanych i dużych obszarów nieostrości jest trudne.

50D, 20 mm, f/2.8, centrum 50D, 20 mm, f/2.8, róg
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
50D, 20 mm, f/4.0, centrum 50D, 20 mm, f/4.0, róg
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh
50D, 20 mm, f/5.6, centrum 50D, 20 mm, f/5.6, róg
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh