Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - test obiektywu

2 września 2015

8. Winietowanie

Spójrzmy na poniższe miniaturki, żeby ocenić jak Tokina radzi sobie z winietowaniem na matrycy Canona 50D.

Canon 50D, 11 mm, f/2.8 Canon 50D, 11 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Winietowanie Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Winietowanie
Canon 50D, 16 mm, f/2.8 Canon 50D, 16 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Winietowanie Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Winietowanie
Canon 50D, 20 mm, f/2.8 Canon 50D, 20 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Winietowanie Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Winietowanie


Na bardzo trudnej kombinacji 11 mm i f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 25% (−0.82 EV). To wynik lepszy niż u Tokiny 11–16 mm, która osiągała poziom 33%, a i tak bardzo dobrze wypadała na tle konkurentów. Przymknięcie przysłony do f/4.0 powoduje, że winietowanie spada do wartości 15% (−0.47 EV), a na f/5.6 robi się już prawie niezauważalne (11% i −0.34 EV).

----- R E K L A M A -----

W środku zakresu ogniskowych jest wręcz rewelacyjnie. Winietowanie trudno dojrzeć nawet dla f/2.8, gdzie sięga 18% (−0.59 EV). Na przysłonach f/4.0 i f/5.6 wynosi odpowiednio 13% (−0.40 EV) i 10% (−0.30 EV).

Praktycznie żadnych problemów nie ma też na maksymalnej ogniskowej, gdzie na f/2.8 winietowanie sięga 16% (−0.52 EV) i spada do 12% (−0.38 EV), po przymknięciu przysłony do f/4.0. Na f/5.6 wada ta jest już niedostrzegalna (8% i −0.25 EV).

Zachowanie w tej kategorii oceniamy wyjątkowo pozytywnie. W stosunku do poprzednika zwiększył się zakres ogniskowych, a światło nadal pozostało na bardzo dobrym jak na UWA poziomie f/2.8. Obawialiśmy się, że to się odbije na winietowaniu, tymczasem Tokina bardzo pozytywnie nas zaskoczyła i nowy, trudniejszy do wykonania model, koryguje tę wadę jeszcze lepiej niż poprzednik! Brawo, brawo i jeszcze raz brawo! Pewnego rodzaju okupem, który przychodzi nam zapłacić za te lepsze wyniki, jest zwiększona z 77 do 82 mm średnica filtra, w porównaniu do modelu 11–16 mm.

Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Winietowanie

Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Winietowanie

Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Winietowanie