Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zobaczmy więc, jakie wyniki uzyskał testowany obiektyw. Wykres dla centrum kadru jest zaprezentowany poniżej.
Ręce same składają się nam do oklasków, gdy widzimy takie wyniki. Tokina już na maksymalnym otworze względnym nie ma problemów z przekraczaniem bardzo wysokiego poziomu 45 lpmm, a po przymknięciu potrafi docierać do prawie 54 lpmm, czyli rezultatów godnych bardzo dobrych stałek. Co więcej, wyniki te wydają się trochę lepsze od i tak wysoko przez nas ocenianego modelu 11–16 mm f/2.8 II, który ma przecież mniejszy zakres ogniskowych. Na usta ciśnie się więc tylko jedno słowo – rewelacja!
Zobaczmy, czy nasz humor będzie równie dobry, gdy przejdziemy do omawiania zachowania na brzegu kadru.
Można kręcić trochę nosem na osiągi, które testowany obiektyw uzyskał na f/2.8. W zasadzie na żadnej ogniskowej nie przekraczają one poziomu przyzwoitości. Na szczęście przymknięcie przysłony o około 1 EV załatwia problem. Powody do narzekań jednak znikną, gdy przypomnimy sobie, że poprzednik na maksymalnym otworze względnym dla żadnej ogniskowej nie przekraczał 30 lpmm. Tutaj mamy więc kilka lpmm więcej i należy cieszyć się z tej poprawy, tym bardziej, że zadanie konstruktorów było trudniejsze, bo wzrósł zakres ogniskowych.
Na zakończenie tego rozdziału, tradycyjnie prezentujemy wycinki zdjęć naszej tablicy do testowania rozdzielczości pobrane z plików JPEG.
Canon 50D, JPEG, 16 mm, f/2.8 |
Canon 50D, JPEG, 16 mm, f/4.0 |