Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zobaczmy więc, jakie wyniki uzyskał testowany obiektyw. Wykres dla centrum kadru jest zaprezentowany poniżej.
![Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Rozdzielczość obrazu Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Rozdzielczość obrazu](upload2/143871_roz1.png)
Ręce same składają się nam do oklasków, gdy widzimy takie wyniki. Tokina już na maksymalnym otworze względnym nie ma problemów z przekraczaniem bardzo wysokiego poziomu 45 lpmm, a po przymknięciu potrafi docierać do prawie 54 lpmm, czyli rezultatów godnych bardzo dobrych stałek. Co więcej, wyniki te wydają się trochę lepsze od i tak wysoko przez nas ocenianego modelu 11–16 mm f/2.8 II, który ma przecież mniejszy zakres ogniskowych. Na usta ciśnie się więc tylko jedno słowo – rewelacja!
Zobaczmy, czy nasz humor będzie równie dobry, gdy przejdziemy do omawiania zachowania na brzegu kadru.
![Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Rozdzielczość obrazu Tokina AT-X PRO DX 11-20 mm f/2.8 - Rozdzielczość obrazu](upload2/143872_roz2.png)
Można kręcić trochę nosem na osiągi, które testowany obiektyw uzyskał na f/2.8. W zasadzie na żadnej ogniskowej nie przekraczają one poziomu przyzwoitości. Na szczęście przymknięcie przysłony o około 1 EV załatwia problem. Powody do narzekań jednak znikną, gdy przypomnimy sobie, że poprzednik na maksymalnym otworze względnym dla żadnej ogniskowej nie przekraczał 30 lpmm. Tutaj mamy więc kilka lpmm więcej i należy cieszyć się z tej poprawy, tym bardziej, że zadanie konstruktorów było trudniejsze, bo wzrósł zakres ogniskowych.
Na zakończenie tego rozdziału, tradycyjnie prezentujemy wycinki zdjęć naszej tablicy do testowania rozdzielczości pobrane z plików JPEG.
Canon 50D, JPEG, 16 mm, f/2.8 |
![]() |
Canon 50D, JPEG, 16 mm, f/4.0 |
![]() |