Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2.8-4 ASPH. - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50–200 mm f/2.8–4 ASPH. nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną, co widać na poniższych zdjęciach. Pewne zabarwienie obrazów pozaogniskowych, szczególnie na 200 mm, daje się dojrzeć, ale nie jest to efekt wyraźny i trudno będzie go zauważyć na zdjęciach z życia wziętych.
Poniższy wykres pokazuje, jak Panaleica 50–200 mm sprawuje się w kwestii korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej.
Najwięcej problemów sprawi nam najkrótsza ogniskowa, w przypadku której notujemy wyniki podchodzące pod poziom średni. Trochę lepsze zachowanie mamy na ogniskowej 200 mm, a w środku zakresu ogniskowych problem praktycznie nie istnieje, bo aberracja jest tam bardzo mała niezależnie od użytej przysłony.
E-M5 II, RAW, 50 mm, f/11.0 | E-M5 II, RAW, 150 mm, f/3.9 |
Aberracja sferyczna
Na pierwszych zdjęciach z tego rozdziału widać wyraźnie, że obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska. Krążki uzyskane przed i za ogniskiem nie są identyczne, ale nie pokazują też żadnych poważniejszych różnic. Wszystko to wskazuje na brak wyraźnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.
Olympus E-M5 II, 100 mm, f/3.6, przed | Olympus E-M5 II, 100 mm, f/3.6, za |
Olympus E-M5 II, 200 mm, f/4.0, przed | Olympus E-M5 II, 200 mm, f/4.0, za |