Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - test obiektywu
6. Dystorsja
I faktycznie, jeśli przyjrzymy się skorygowanym JPEG-om, dystorsja nie jest tutaj dużym problemem. Daje się ją zauważyć głównie na ogniskowej 8 mm, gdzie widzimy lekką beczkę o wartości −1.35%. Po przejściu do 10 mm robi się ona praktycznie niezauważalna, bo spada do −0.32%. Na wyższych ogniskowych jest podobnie, bo rezultaty odnotowane na 14, 18 i 25 mm to odpowiednio: −0.29%, −0.23% i −0.16%.
Prawdziwy obraz dystorsji widzimy dopiero na RAW-ach wywołanych neutralnym oprogramowaniem. Na 8 mm jest naprawdę źle, bo beczka sięga bardzo dużego poziomu −6.41%. Tylko trochę lepiej jest na 10 mm, gdzie mamy do czynienia z wciąż sporym poziomem −4.72%. Wyraźniejszy spadek widzimy na ogniskowej 14 m, gdzie odnotowany przez nas wynik sięgał −1.88%. Dystorsja zeruje się w okolicach ogniskowej 18 mm – formalny wynik tam uzyskany to +0.16%. Na 25 mm mamy już lekką poduszkę o wartości +1.53%.
Patrząc na zaprezentowane wyniki, wydaje nam się, że Olympus nie zrezygnował do końca z korygowania dystorsji. Przy tak dużych kątach widzenia widzieliśmy już wyniki na poziomie −8 czy −9%, więc poziom −6.4% sugeruje, że coś tam z dystorsją próbowano robić, choć na pewno jej skorygowanie nie było priorytetem. A szkoda…
Olympus E-M5 II, JPEG, 8 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 10 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 14 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 18 mm | |||
Olympus E-M5 II, JPEG, 25 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 8 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 10 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 14 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 18 mm | |||
Olympus E-M5 II, RAW, 25 mm | |||