Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - test obiektywu

25 października 2021

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Jak widać z poniższych zdjęć, Olympus M.Zuiko Digital ED 8–25 mm f/4 PRO dobrze radzi sobie z komą. Obrazy diody, nawet w rogu kadru i na maksymalnym otworze względnym, są zniekształcone bardzo nieznacznie. Tutaj znów mamy więc powód do pochwał.

E-M5 II, 8 mm, f/4.0, centrum E-M5 II, 8 mm, f/4.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 16 mm, f/4.0, centrum E-M5 II, 16 mm, f/4.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 25 mm, f/4.0, centrum E-M5 II, 25 mm, f/4.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 8.9% i jest to wartość leżąca na granicy poziomu małego i średniego. Można nadmienić, że wada ta była bardzo mała dla maksymalnej ogniskowej (tylko 3.3%), a jednocześnie zauważalnie większa w przedziale 8–16 mm (około 11–12%).

----- R E K L A M A -----

Nieostrości, jakie widzimy u Olympusa 8–25 mm, nie wyglądają ciekawie, ale w przypadku tak dużych kątów widzenia i takiej głębi ostrości trudno uzyskać ładne efekty. W krążkach widać sporo niejednorodności spowodowanych najprawdopodobniej przez obecność elementów asferycznych, a także jaśniejszą obwódkę. Na szczęście wpływ winietowania mechanicznego jest znikomy.

E-M5 II, 25 mm, f/4.0, centrum E-M5 II, 25 mm, f/4.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 25 mm, f/5.6, centrum E-M5 II, 25 mm, f/5.6, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh
E-M5 II, 25 mm, f/8.0, centrum E-M5 II, 25 mm, f/8.0, róg
Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh Olympus M.Zuiko Digital ED 8-25 mm f/4 PRO - Koma, astygmatyzm i bokeh