Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony E 15 mm f/1.4 G - test obiektywu

1 czerwca 2022

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W konstrukcji optycznej Sony E 15 mm f/1.4 G użyto dwóch elementów specjalnych wykonanych ze szkła o niskiej dyspersji (jednego ED i jednego Super ED). To sugerowało, że należycie przyłożono się do korygowania podłużnej aberracji chromatycznej. Niestety nie udało się jej skorygować do samego końca. Zabarwienia obrazów pozaogniskowych są bowiem widoczne zarówno na maksymalnym otworze względnym jak i po przymknięciu przysłony o 1 EV.

Warto jednak nadmienić, że nie jest to poziom duży, a jednocześnie widać tutaj efekty bardzo podobne do tego, co prezentowała konkurencyjna Sigma.

----- R E K L A M A -----

Sony E 15 mm f/1.4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Blisko remisu jest też w przypadku korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej. Możemy przekonać się o tym spoglądając na poniższy wykres.

Sony E 15 mm f/1.4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W przypadku obiektywu Sony, aberracja rośnie od niespełna 0.06% na maksymalnym otworze względnym do niespełna 0.09% po przymknięciu przysłony. U Sigmy przebieg był bardziej płaski i wyniki trzymały się poziomu 0.06–0.07%. W obu przypadkach mamy więc do czynienia z wartościami bardzo podobnymi do siebie, a jednocześnie takimi, które wciąż uznajemy za małe.

A7R III, RAW, f/1.4 A7R III, RAW, f/11.0
Sony E 15 mm f/1.4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony E 15 mm f/1.4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN pokazywała trochę problemów z aberracją sferyczną, które objawiały się zarówno w pływaniu ogniska, jak i w wyglądzie rozogniskowanych krążków światła.

Na maksymalnym otworze względnym obiektyw Sony zaprezentował się wyraźnie lepiej od Sigmy pod względem rozdzielczości, a to sugeruje, że ma on mniej problemów z aberracją sferyczną. I tak faktycznie jest. Nie zobaczyliśmy tutaj efektu pływania ogniska, a krążki światła uzyskane przez i za ogniskiem nie pokazują dużych różnic w wyglądzie. Nie możemy więc mieć zastrzeżeń do korygowania aberracji sferycznej.

A7R III, f/1.4, przed A7R III, f/1.4, za
Sony E 15 mm f/1.4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony E 15 mm f/1.4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna