Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Sony E 15 mm f/1.4 G - test obiektywu

1 czerwca 2022

6. Dystorsja i pole widzenia

Dystorsja

Gdy obiektyw podpięty do korpusu wymusza na nim korygowanie dystorsji i wyłącza sterowanie tą funkcją w menu, od razu wiemy, że coś jest na rzeczy. Wskazuje to na popularną ostatnio taktykę zrzucania korygowania zniekształceń geometrycznych z optyki na oprogramowanie aparatu. Jest to do pewnego stopnia uzasadniona taktyka, bo dystorsję łatwo się koryguje. Warto jednak pamiętać, że nie jest to operacja zupełnie bezkosztowa. Po takim skorygowaniu obraz jest przycinany i przeskalowywany, to odbija się na jego jakości. To przycinanie i skalowanie jest tym większe z im większą dystorsją mamy do czynienia. Dlatego całkowite odpuszczenie korygowania dystorsji nie jest zwykle dobrym pomysłem i wciąż powinno się choć trochę próbować skorygować ją przez optykę obiektywu.

Optycy Sony nie zdecydowali się jednak na taki krok i korygowanie dystorsji zupełnie sobie odpuścili. W efekcie pliki RAW pokazują ogromną dystorsję beczkową, której poziom zmierzyliśmy na −8.58%.

Oprogramowanie aparatu sprowadza tę wadę do poziomu praktycznie niezauważalnego. Nasze pomiary wykonane na JPEG-ach pokazały poziom −0.35%, który jest praktycznie niezauważalny.

----- R E K L A M A -----

Sony A7R III, APS-C, 15 mm, JPEG
Sony E 15 mm f/1.4 G - Dystorsja i pole widzenia
Sony A7R III, APS-C, 15 mm, RAW
Sony E 15 mm f/1.4 G - Dystorsja i pole widzenia

Pole widzenia

Dysponując zdjęciami gwiaździstego nieba, zdecydowaliśmy się zmierzyć rzeczywiste pole widzenia testowanego obiektywu zarówno na skorygowanych o dystorsję plikach JPEG jak i neutralnych plikach RAW. To pozwoliło nam na sprawdzenie czy pole widzenia podawane przed producenta jest polem przed czy po korekcie zniekształceń.

W tym celu dokonaliśmy transformacji układu pikseli (X,Y) do układu równikowego (rektascencja i deklinacja) opisującego położenia gwiazd na niebie. Dzięki temu mogliśmy bardzo dokładnie wyznaczyć pole widzenia obiektywu, i to tak jak należy, czyli dla promieni padających z nieskończoności.

Dla plików JPEG uzyskaliśmy wynik 88.0 stopnia z błędem nie przekraczającym 0.3 stopnia. Obiektyw rektalinearny o ogniskowejj 15 mm, na matrycy APS-C, powinien dawać pole widzenia 86.8 stopnia, a więc w przypadku obiektywu Sony mamy nawet minimalny zapas. Nikt więc nas tutaj nie oszukuje i wszystko jest w jak najlepszym porządku.

Bonusem jest jeszcze jedna rzecz. Okazuje się, że używając neutralnych plików RAW możemy mieć obiektyw o jeszcze większym polu widzenia. Owo pole zmierzone na RAW-ach wyniosło bowiem aż 94.4 stopnia z błędem na poziomie 0.3 stopnia. To jest prawie takie samo pole, jakie na matrycy APS-C daje rektalinearny obiektyw o ogniskowej 13 mm oraz w zasadzie dokładnie takie samo jakie uzyskamy na idealnie skorygowanym obiektywie o ogniskowej 20 mm przeznaczonym do pełnej klatki.