Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Panasonic Lumix S5IIX body Raty 30x0%

Cena: 10095 zł 9149 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - test obiektywu

6 czerwca 2022

8. Winietowanie

W przypadku podpięcia Sony PZ E 10–20 mm f/4 G do systemowego korpusu, domyślnie wyłącza się nam opcja korygowania dystorsji i zostaje ona ustawiona na Auto. Wciąż możemy jednak wyłączyć korygowanie winietowania.

Zobaczmy więc, jak wygląda winietowanie testowanego obiektywu zarówno na plikach JPEG, jak i na RAW-ach wywołanych neutralnym oprogramowaniem. Trzeba pamiętać, że JPEG-i nie są skorygowane na winietowanie, ale poddano je korygowaniu dystorsji i po tej operacji przycięto. Neutralnie wywołane RAW-y pokazują natomiast dokładnie to, co z obrazem robi optyka – bez korygowania dystorsji i bez korygowania winietowania.

Najpierw zajmiemy się JPEG-ami, których wygląd dla poszczególnych ogniskowych i wartości przysłony jest zaprezentowany poniżej.

----- R E K L A M A -----

A7R III, APS-C, JPEG, 10 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 10 mm, f/5.6
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 15 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 15 mm, f/5.6
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 20 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 20 mm, f/5.6
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie


Na najtrudniejszej kombinacji najszerszego kąta widzenia i maksymalnego otworu względnego spadek jasności w rogach kadru sięga 46% (−1.79 EV). To sporo, ale widzieliśmy gorsze. Przymknięcie przysłony do f/5.6 zmniejsza winietowanie do 37% (−1.33 EV), natomiast zastosowanie otworu f/8.0 sprowadza je do wartości 31% (−1.01 EV). Dalszy, już niewielki spadek, widzimy na przysłonie f/11.0, gdzie omawiana wada sięga 29% (−1.01 EV).

W środku zakresu ogniskowych sytuacja jest bardzo podobna. Na f/4.0 winietowanie wynosi 45% (−1.71 EV), na f/5.6 zmniejsza się do 36% (−1.28 EV), natomiast na f/8.0 do 29% (−1.01 EV). Przymknięcie obiektywu do f/11.0 daje kolejny, ale już kosmetyczny spadek winietowania do wartości 27% (−0.93 EV).

Sytuacja nie zmienia się prawie wcale, gdy przejdziemy do ogniskowej 20 mm. W jej przypadku, na przysłonie f/4.0, spadek jasności w rogach kadru wynosi 47% (−1.83 EV) i zmniejsza się do 34% (−1.19 EV) po przymknięciu przysłony do f/5.6. Na f/8.0 i f/11.0 odnotowane przez nas wyniki to odpowiednio 28% (−0.93 EV) oraz 25% (−0.83 EV).

Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmienia się, gdy zastosujemy wywołane neutralnym oprogramowaniem pliki RAW.

A7R III, APS-C, RAW, 10 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, RAW, 10 mm, f/5.6
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, APS-C, RAW, 15 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, RAW, 15 mm, f/5.6
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie
A7R III, APS-C, RAW, 20 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, RAW, 20 mm, f/5.6
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie


Na najkrótszej ogniskowej wyniki są teraz zauważalnie większe. Na f/4.0 spadek jasności w rogach kadru sięga aż 59% (−2.57 EV), a po zastosowaniu przysłony f/5.6 zmniejsza się do 50% (−1.98 EV). Na f/8.0 i f/11.0 uzyskane przez nas wyniki to 42% (−1.56 EV) oraz 38% (−1.38 EV). Po przymknięciu przysłony do f/16.0 widzimy jeszcze kolejny spadek, tym razem do wartości 35% (−1.25 EV).

W przypadku ogniskowych 15 i 20 mm dystorsja jest dużo mniejsza niż na najszerszym kącie widzenia, a więc po jej skorygowaniu obraz jest przycinany tylko minimalnie. W efekcie różnice pomiędzy plikami JPEG i RAW robią się minimalne. Nie będziemy więc tutaj w szczegółach podawać poszczególnych wyników, lecz dodamy tylko, że na RAW-ach uzyskiwane przez nas rezultaty były typowo o 1–3% wyższe niż na JPEG-ach. Są to wartości małe i często trzymające się granicy naszych błędów pomiarowych.

Sony A7R III, APS-C, 10 mm, JPEG, f/4.0
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie
Sony A7R III, APS-C, 15 mm, JPEG, f/4.0
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie
Sony A7R III, APS-C, 20 mm, JPEG, f/4.0
Sony E PZ 10-20 mm f/4 G - Winietowanie