Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Ogromna liczba elementów specjalnych zaowocowała świetną korekcją podłużnej aberracji chromatycznej. Wada ta jest praktycznie niewidoczna.
![]() |
![]() |
Rzućmy teraz okiem na poniższe wykresy, żeby zobaczyć, jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej na brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki.


Tutaj osiągi także są rewelacyjne, bo w znacznej większości kombinacji ustawianych parametrów nie przekraczają wartości 0.04%, a to oznacza, że mamy tam prawie wszędzie do czynienia z poziomem bardzo małym. Uzyskanie takich rezultatów w jasnym obiektywie ultraszerokokątnym jest na pewno osiągnięciem godnym pochwały. Brawo!
A7R III, RAW, 35 mm, f/2.8 | A7R III, RAW, 16 mm, f/16.0 |
![]() |
![]() |
Aberracja sferyczna
Pierwsze zdjęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale nie pokazują zauważalnego efektu pływania ogniska. Jeśli chodzi o rozogniskowane krążki światła, jedyną istotną różnicą pomiędzy nimi jest troszkę inny wygląd jaśniejszej obwódki. Wszystko to wskazuje, że problemy z aberracją sferyczną są niewielkie i tutaj testowany obiektyw także wypadł dobrze.
A7R III, 28 mm, f/2.8, przed | A7R III, 28 mm, f/2.8, za |
![]() |
![]() |