Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Ogromna liczba elementów specjalnych zaowocowała świetną korekcją podłużnej aberracji chromatycznej. Wada ta jest praktycznie niewidoczna.
Rzućmy teraz okiem na poniższe wykresy, żeby zobaczyć, jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej na brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki.
Tutaj osiągi także są rewelacyjne, bo w znacznej większości kombinacji ustawianych parametrów nie przekraczają wartości 0.04%, a to oznacza, że mamy tam prawie wszędzie do czynienia z poziomem bardzo małym. Uzyskanie takich rezultatów w jasnym obiektywie ultraszerokokątnym jest na pewno osiągnięciem godnym pochwały. Brawo!
A7R III, RAW, 35 mm, f/2.8 | A7R III, RAW, 16 mm, f/16.0 |
Aberracja sferyczna
Pierwsze zdjęcia zaprezentowane w niniejszym rozdziale nie pokazują zauważalnego efektu pływania ogniska. Jeśli chodzi o rozogniskowane krążki światła, jedyną istotną różnicą pomiędzy nimi jest troszkę inny wygląd jaśniejszej obwódki. Wszystko to wskazuje, że problemy z aberracją sferyczną są niewielkie i tutaj testowany obiektyw także wypadł dobrze.
A7R III, 28 mm, f/2.8, przed | A7R III, 28 mm, f/2.8, za |