Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - test obiektywu

29 sierpnia 2023

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Sony FE 16–35 mm f/2.8 GM II bardzo dobrze radzi sobie z komą. Jej wpływ jest praktycznie niewidoczny w rogach matrycy APS-C, natomiast w rogach pełnej klatki objawia się tylko lekkim powiększeniem obrazu diody. W tej kategorii testowany obiektyw, po raz kolejny, zasłużył na pochwały.

Centrum, 16 mm, f/2.8 Róg APS-C, 16 mm, f/2.8 Róg FF, 16 mm, f/2.8
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 24 mm, f/2.8 Róg APS-C, 24 mm, f/2.8 Róg FF, 24 mm, f/2.8
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 35 mm, f/2.8 Róg APS-C, 35 mm, f/2.8 Róg FF, 35 mm, f/2.8
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm rozumiany jako średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50 wyniósł 6.9% i jest to wartość wciąż uznawana za małą. Widać jednak lekkie różnice pomiędzy poszczególnymi ogniskowymi, bo omawiana wada rosła nieznacznie wraz ze wzrostem ogniskowej: na 16 mm sięgała 3.5%, na 24 mm już 6.9%, natomiast na 35 mm wynosiła 10.5%.

----- R E K L A M A -----

Wygląd rozogniskowanych krążków światła trochę nas rozczarował. We znaki dość mocno daje się cebulowy bokeh wynikający z zastosowania sporej liczby elementów asferycznych, a jednocześnie w centrum krążków mocno akcentuje się jaśniejszy środek. Po przymknięciu przysłony widać też jaśniejszą obwódkę. Na pochwałę zasługuje za to korygowanie winietowania mechanicznego, które daje się we znaki w zasadzie tylko na maksymalnym otworze względnym.

Centrum, 35 mm, f/2.8 Róg APS-C, 35 mm, f/2.8 Róg FF, 35 mm, f/2.8
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 35 mm, f/4.0 Róg APS-C, 35 mm, f/4.0 Róg FF, 35 mm, f/4.0
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 35 mm, f/5.6 Róg APS-C, 35 mm, f/5.6 Róg FF, 35 mm, f/5.6
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Koma, astygmatyzm i bokeh