Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - test obiektywu

29 sierpnia 2023

8. Winietowanie

Zobaczmy najpierw, jak Sony FE 16–35 mm f/2.8 GM II radzi sobie z winietowaniem na matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, APS-C, 16 mm, f/2.8 A7R III, APS-C, 16 mm, f/4.0
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie
A7R III, APS-C, 24 mm, f/2.8 A7R III, APS-C, 24 mm, f/4.0
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie
A7R III, APS-C, 35 mm, f/2.8 A7R III, APS-C, 35 mm, f/4.0
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie


W tym przypadku problemów nie ma i to na żadnej ogniskowej. Stosując najszerszy dostępny kąt widzenia i przysłonę f/2.8 musimy liczyć się z ubytkiem tylko 18% (−0.57 EV) światła w rogach kadru. Problem znika praktycznie całkowicie na f/4.0, gdzie sięga już tylko 13% (−0.41 EV). Na f/5.6 wartość ta pozostaje już taka sama.

----- R E K L A M A -----

Jeszcze lepiej jest w środku zakresu ogniskowych, bo tam na przysłonach f/2.8 i f/4.0 odnotowaliśmy wyniki odpowiednio 14% (−0.44 EV) i 10% (−0.31 EV).

Na maksymalnej ogniskowej i maksymalnym otworze względnym winietowanie wynosi 16% (−0.49 EV) i spada do niezauważalnego poziomu 8% (−0.24 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0.

Zobaczmy teraz, jak testowany obiektyw poczyna sobie na detektorze pełnoklatkowym. Odpowiednie zdjęcia znajdują się poniżej.

A7R III, FF, 16 mm, f/2.8 A7R III, FF, 16 mm, f/4.0
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie
A7R III, FF, 24 mm, f/2.8 A7R III, FF, 24 mm, f/4.0
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie
A7R III, FF, 35 mm, f/2.8 A7R III, FF, 35 mm, f/4.0
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie


Na najtrudniejszej kombinacji ultraszerokiego kąta widzenia i światła f/2.8 problemy są ogromne, bo winietowanie sięga tam wartości aż 70% (−3.47 EV). Walka o jak najmniejsze gabaryty obiektywu zdecydowanie nie wyszła tutaj na dobre. Na f/4.0 winietowanie zmniejsza się do wciąż dużego poziomu 56% (−2.40 EV), a na f/5.6 sięga wartości 46% (−1.77 EV). Dalszy spadek jest już bardzo wolny, bo na f/8.0 mamy rezultat 40% (−1.50 EV), natomiast na f/11.0 poziom wynoszący 38% (−1.40 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie przynosi już mierzalnych efektów.

W środku zakresu ogniskowych widzimy wyraźną poprawę osiągów. Na f/2.8 spadek jasności w rogach kadru wynosi 41% (−1.54 EV) i zmniejsza się do 36% (−1.30 EV) po przymknięciu przysłony do f/4.0. Natomiast na przysłonach f/5.6 i f/8.0 uzyskaliśmy wyniki odpowiednio: 31% (−1.07 EV) oraz 28% (−0.94 EV).

Na ogniskowej 35 mm widzimy dalszą poprawę, bo na maksymalnym otworze względnym winietowanie wynosi 36% (−1.27 EV), na f/4.0 spada do 26% (−0.88 EV), natomiast na f/5.6 zmniejsza się dodatkowo do 22% (−0.73 EV). Dalsze przymykanie przysłony nie daje już mierzalnego zmniejszenia omawianej wady.

Sony A7R III, 16 mm, f/2.8
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie
Sony A7R III, 24 mm, f/2.8
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie
Sony A7R III, 35 mm, f/2.8
Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM II - Winietowanie