Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi obiektywu Tamron 17–50 mm f/4 Di III VXD. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru dla ogniskowych 17, 33 i 50 mm, są zaprezentowane na poniższym wykresie.
Jeśli chodzi o centrum kadru, od razu rzuca się kilka rzeczy. Przede wszystkim, widzimy zauważalne różnice pomiędzy poszczególnymi ogniskowymi, a jakość obrazu spada wraz ze wzrostem ogniskowej. Po drugie, osiągi jakie obserwujemy, nie są imponujące. Pozwalają one na uzyskanie dobrej jakości obrazu, ale nic więcej. Na szczęście obiektyw nie pokazuje tutaj słabych punktów, bo nawet na maksymalnym otworze względnym, w przypadku każdej ogniskowej, jesteśmy powyżej granicy przyzwoitości.
Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmieni się, gdy przejdziemy na brzeg matrycy APS-C. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.
Tutaj hierarchia ogniskowych została zachowana, choć różnice pomiędzy 17 i 33 mm zauważalnie się zmniejszyły. Obie te ogniskowe dają nam rozsądną jakość obrazu już od maksymalnego otworu względnego. Niestety tego samego nie można powiedzieć o ogniskowej 50 mm, która wymaga przymknięcia do f/5.6, żeby ten rozsądny obraz pojawił się na horyzoncie.
Teraz przyszedł czas na brzeg pełnej klatki, który dla obiektywu o tak oryginalnych parametrach bardzo wysoko zawiesza poprzeczkę.
Rzut okiem na powyższy wykres jednoznacznie pokazuje, że w wielu miejscach tej poprzeczki nie dało się przeskoczyć. Przede wszystkim odpuszczono sobie maksymalną ogniskową, która nawet po przymknięciu przysłony ma problemy z osiągnięciem poziomu przyzwoitości. W przypadku krótszych ogniskowych ów poziom przyzwoitości nie jest osiągany na maksymalnym otworze względnym, ale przymknięcie przysłony o 1 EV rozwiązuje ten problem. Nadal nie mamy tam imponujących osiągów, ale pracując w zakresie przysłon f/5.6–f/11.0 jesteśmy w stanie uzyskiwać w miarę ostre obrazy w całym kadrze.
Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.
A7R IIIa, JPEG, 17 mm, f/8.0 |
A7R IIIa, JPEG, 50 mm, f/4.0 |