Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - test obiektywu
5. Aberacja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Trzy soczewki wykonane ze szkła o niskiej dyspersji, które znajdują się w optyce testowanego Tamrona, sugerują że producent zadbał o prawidłowe skorygowanie podłużnej aberracji chromatycznej. Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że tak faktycznie się stało. W tej kategorii nie możemy mieć więc żadnych zastrzeżeń.
Jeśli chodzi o poprzeczną aberrację chromatyczną, to wyniki uzyskane dla tej wady są zaprezentowane na poniższych wykresach. Pierwszy pokazuje zachowanie na brzegu matrycy APS-C, a drugi na brzegu pełnej klatki.
Widać, że przebiegi są nieoczywiste i poszczególne ogniskowe potrafią zamieniać się miejscami, gdy przechodzimy z jednego typu detektora na drugi. W ogólności, najmniej problemów mamy na krótszych ogniskowych, gdzie uzyskane rezultaty znajdują się na granicy poziomu małego i średniego. Średnie wartości widzimy za to dla ogniskowej 50 mm, z tym, że dla detektora APS-C potrafią one momentami podchodzić pod poziom duży. Na szczęście nigdzie nie przekraczają tej krytycznej wartości.
A7R IIIa, RAW, 17 mm, f/4.0, Brzeg FF | A7R IIIa, RAW, 50 mm, f/5.6, Brzeg APS-C |
Aberracja sferyczna
Pierwsze zdjęcia z niniejszego rozdziału pokazują lekkie pływanie ogniska, które najlepiej widać na ogniskowej 50 mm. Tam daje się zauważyć przesunięcie głębi ostrości w kierunku większych odległości, w momencie gdy zmieniamy przysłonę z f/4.0 na f/5.6. A to sugeruje, że Tamron nie do końca radzi sobie z korygowaniem aberracji sferycznej.
Ten wniosek potwierdza wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. W obu przypadkach mamy do czynienia z wyraźnym obwarzankiem, z tą różnicą, że w pierwszym przypadku, tam gdzie występuje maksimum natężenia światła, w drugim krążku wypada jego minimum. To dość klasyczny objaw nieprawidłowego skorygowania aberracji sferycznej, a więc nasze podejrzenia odnośnie natężenia tej wady zostały potwierdzone.
A7R IIIa, 50 mm, f/4.0, przed | A7R IIIa, 50 mm, f/4.0, za |