Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Obiektyw Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4

Cena: 2749 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - test obiektywu

9 stycznia 2023

8. Winietowanie

Sony FE 24–105 mm f/4 G OSS wymusza korektę dystorsji, ale korygowanie winietowania można wyłączyć z poziomu menu aparatu. Niestety, ze względu na korygowanie owej dystorsji, mamy dodatkową operację przycinania obrazu, która powoduje odrzucenie skrajnych części kadru, a więc zmniejszenie winietowania. Aby prawidłowo ocenić tę wadę, musimy więc przeanalizować zarówno pliki JPEG, jak i RAW. Zacznijmy od tych pierwszych oraz od obrazu formatu APS-C.

A7R III, APS-C, JPEG, 24 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 24 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 40 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 40 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 70 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
A7R III, APS-C, JPEG, 105 mm, f/4.0 A7R III, APS-C, JPEG, 105 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie


W tym przypadku, na żadnej ogniskowej, nie mamy praktycznie najmniejszych problemów. Na ogniskowej 24 mm i świetle f/4.0 winietowanie wynosi tylko 9% (−0.26 EV) i spada o kolejny punkt procentowy, gdy mocniej przymkniemy przysłonę.

----- R E K L A M A -----

Na ogniskowej 40 mm oraz maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru sięga 10% (−0.29 EV) i zmniejsza się do 6% (−0.19 EV), gdy przymkniemy przysłonę do f/5.6. Bardzo podobnie jest na 70 mm, gdzie na f/4.0 winietowanie wynosi 10% (−0.31 EV) i spada do 5% (−0.15 EV) po zastosowaniu przysłony f/5.6.

Na maksymalnej ogniskowej winietowanie jest największe, bo na f/4.0 sięga 11% (−0.39 EV), ale nawet tam trudno je zauważyć. Tym bardziej, że na f/5.6 spada już do tylko 4% (−0.11 EV).

Zachowanie na plikach RAW jest tylko nieznacznie gorsze. Trudno się temu dziwić, bo dystorsja na detektorze rozmiaru APS-C jest umiarkowana, więc nie ma dużo do korygowania i późniejszego przycinania obrazu. W efekcie winietowanie na RAW-ach jest w przypadku wszystkich pomiarów o 1–2% większe niż na RAW-ach. Jest to różnica znajdująca się na granicy błędów pomiarowych.

Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmienia się, gdy przejdziemy na pełną klatkę. Analizę rozpocznijmy od plików JPEG. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R III, FF, JPEG, 24 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 24 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 40 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 40 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 70 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
A7R III, FF, JPEG, 105 mm, f/4.0 A7R III, FF, JPEG, 105 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie


Na trudnej kombinacji najszerszego kąta widzenia i maksymalnego otworu widzenia straty światła w rogach sięgają 59% (−2.58 EV). To spory wynik, ale w bezusterkowcach często się takie widuje. Przymykanie przysłony pomaga trochę w walce z tą wadą, ale jest stosunkowo mało wydajne. Na f/5.6 winietowanie wynosi więc 45% (−1.74 EV), na f/8.0 sięga 32% (−1.12 EV), a na f/11.0 dochodzi do 27% (−0.91 EV). Nawet na przysłonie f/16.0 mamy szanse je dojrzeć, bo odnotowany tam wynik to 25% (−0.83 EV).

Wyraźnie lepsza sytuacja panuje na ogniskowej 40 mm, gdzie na maksymalnym otworze względnym winietowanie wynosi 32% (−1.10 EV) i spada do 23% (−0.76 EV) po przymknięciu przysłony do f/5.6. Na f/8.0 sięga ono 17% (−0.55 EV), a dalsze przymykanie jest w stanie zmniejszyć tę wadę najwyżej o kolejny 1%.

Na 70 mm widzimy pogorszenie osiągów, bo na f/4.0 winietowanie sięga 44% (−1.67 EV), a na f/5.6 dochodzi do 27% (−0.89 EV). Na przysłonach f/8.0 i f/11.0 mamy wyniki odpowiednio 14% (−0.44 EV) oraz 12% (−0.38 EV), a dalsze przymykanie nie daje już mierzalnych efektów.

Po przejściu na ogniskową 105 mm sytuacja nie zmienia się istotnie. Na maksymalnym otworze względnym mamy wynik 45% (−1.72 EV), a na f/5.6 rezultat wynoszący 26% (−0.88 EV). Na f/8.0 zmniejsza się on dodatkowo do wartości 12% (−0.38 EV), a na f/11.0 robi się całkowicie niezauważalny, bo spada do 9% (−0.27 EV).

Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmieni się na nieskorygowanych plikach RAW. Odpowiednie miniaturki przedstawione są poniżej.

A7R III, FF, RAW, 24 mm, f/4.0 A7R III, FF, RAW, 24 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
A7R III, FF, RAW, 40 mm, f/4.0 A7R III, FF, RAW, 40 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
A7R III, FF, RAW, 70 mm, f/4.0 A7R III, FF, RAW, 70 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
A7R III, FF, RAW, 105 mm, f/4.0 A7R III, FF, RAW, 105 mm, f/5.6
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie


W stosunku do plików JPEG wyraźne różnice widać tylko na najkrótszej ogniskowej. W przedziale 40–105 mm dystorsja i gradient winietowania są mniejsze, przez co pliki RAW pokazują wyniki tylko o 1–3% wyższe niż na JPEG-ach.

W przypadku ogniskowej 24 mm, na RAW-ach, obiektyw pracuje w zasadzie na granicy swojego pola obrazowego, bo na f/4.0 winietowanie sięga ogromnego poziomu 76% (−4.81 EV). Słabo pomaga przymykanie przysłony, bo na f/5.6 wynik ten zmniejsza się do 70% (−4.06 EV), a na f/8.0 do 62% (−3.24 EV). Nawet na przysłonie f/11.0 nie będziemy mieli problemów z dojrzeniem winietowania, bo sięga tam ono wysokiej wartości wynoszącej 55% (−2.73 EV).

Sony A7R III, 24 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
Sony A7R III, 40 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
Sony A7R III, 70 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie
Sony A7R III, 105 mm, JPEG, f/4.0
Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - Winietowanie